Monday, July 3, 2017

Het kamerlid schenkt Riesling



Het is erdoor, zei ‘t kamerlid, ook Duitse homo’s mogen
nu trouwen voor de Duitse wet, zo zegt het parlement.
En Cor en Kurt verhelderden: Dat eindeloos gedogen
bij onze buren is voorbij: we zijn door hen erkend!

Het duurde zo ontzettend lang door fractiediscipline,
verklaarde toen het kamerlid – hij sprak als analist –
En dat er ruimte kwam in die geoliede machine
dat dankt men aan verkiezingskoorts; de kiezer heeft beslist.

Ach jij, sprak babcia Baranowska, altijd mooie praatjes!
Het is toch poer berekening, mij maak jij echt nieks wijs.
Politici beschikken over kast met cheel veel laatjes.
Ze trekken eentje open die hen past, dus altijd prijs.

Het kamerlid keek babcia aan – geen woorden, enkel tanden –
Who cares? Voor Kurt en Cor was dit niet langer relevant.
Emancipatie is het teken van rechtschapen landen.
Bij mij, zei babcia, vechten nog mijn chart en mijn verstand.

Onthutste blikken. Babcia toch, hoe kun je dat nu zeggen?
Traditie, babcia gaf het toe, traditie biedt chouvast.
Maar liefde kroeipt waar liefde kroeipt, dat is niet uit te leggen.
Ik wens de chomo’s veel geluk, dus twijfel gaat in kast.

Een Riesling, zei het kamerlid, inmiddels opgeklaard.
Het democratische bestel is heus een feestdronk waard!


No comments:

Post a Comment